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Descripción
Resumen
El Movimiento de Alumnos Ayudantes de la Facultad de Comunicación de La Habana
registra como evidencia documental la información perteneciente a los alumnos ayudantes
durante su trayectoria de ayudantía en determinados ficheros físicos. Con una mirada hacia
la poscustodialidad y a la gestión en la actualidad, esta situación necesita ser cambiada. La
presente investigación tiene como objetivo general proponer la implementación de una base
de datos en Microsoft Acces para la gestión del movimiento de alumnos ayudantes de la
DiseSe realiza una aproximación teórico contextual a la Facultad de Comunicación. Se
ofrece una caracterización del movimiento de alumnos ayudantes. Asimismo, se detalla el
diseño del modelo conceptual, lógico, y físico de la Base de datos en Access. Se emplean
programas como el YedGraphEditor y Microsoft Acces 2016. Se utiliza una metodología
cuantitativa a través del análisis, y tabulación de datos. Se ofrecen resultados a partir de
una muestra selecciona de alumnos ayudantes de la carrera Ciencias de la Información.
Igualmente se ofrecen conclusiones y recomendaciones.
Palabras clave: base de datos en Access, alumnos ayudantes, facultad de comunicación,
gestión
Abstract
The Student Assistant Movement of the Faculty of Communication of Havana registers as
documentary evidence the information belonging to the student assistants during their
assistantship career in certain physical files. With a look at post-custodiality and
management today, this situation needs to be changed. The present investigation has as
general objective to propose the implementation of a database in Microsoft Access for the
management of the movement of student assistants of the faculty as an alternative to
guarantee the access to the information in this digital space. A contextual theoretical
approach to the Faculty of Communication is carried out. A characterization of the
movement of student assistants is offered. Likewise, the design of the conceptual, logical,
and physical model of the Access Database is detailed. Programs such as YedGraphEditor
and Microsoft Access 2016 are used. A quantitative methodology is used through analysis
and tabulation of data. Results are offered from a selected sample of assistant students of
the Information Sciences career. Conclusions and recommendations are also offered.
Keywords: Access database, student assistants, faculty of communication, management